معماری مسجد اسلامی معماری مسجد سنتی آرچی لرن | معماری نواز

معماری مسجد اسلامی معماری مسجد سنتی آرچی لرن | معماری نواز

همچنین در کرانه خلیج فارس قلعه‌هایی با سبک معماری غربی ساخته شد (مانند قلعه‌های هرمز، خارک، قشم و تاسیسات مکانیکی ساختمان بندر عباس). قلعه‌هایی که در دشت برای محافظت از کاروان‌ها یا برای استفاده سربازان بنا می‌شد عمدتاً طرح هندسی مشخص داشتند و دارای نقشه‌های مربع، مستطیل، چند ضلعی و مدور بودند. این قلعه‌ها دارای برج و بارو بودند و مصالح ساختمانی آن‌ها نیز از آجر و خشت بود (مانند قلعه گلی ورامین، میان گاله گرگان، قوشچی ارومیه و قلعه کهنه کرمانشاه).

  • فتح اسلامی ایران در قرن ۷th نیز به کمک معماری اسلامی در شکوفا آذربایجان .این کشور خانه نخجوان و شیروان مدارس آبشرون معماری شد.
  • در بسیاری از شهر های اسلامی در مواقع خاصی مانند محرم،صفر و رمضان مراسم دعا ، روضه و سوگواری برگزار می شده است .
  • دورانی که معماری اسلامی در اوج رشد و شکوفایی خود بود، ارتباط معنوی شایسته ای با نیازهای انسان، شرایط زندگی و اجتماعی زمان خود برقرار می کرد .
  • از آن جایی که معماران ایرانی اغلب افرادی فروتن بودند از نوشتن نام خود بر روی بناها خودداری می کردند از این رو نام معمار و یا استاد کار اغلب بناهای اسلامی در ایران مشخص نیست.
  • کاخی که به وسیله شاهزادگان متعلق به سلسله مسلمان ناصری در سده 14 به وجود آمده است.

پس بار دیگر نظر کن، آیا در آسمان شکاف می‌بینی؟ بار دیگر نیز چشم بگشا و بنگر. پس مطبق بودن این طاق با ردیف‌های روی هم نشسته و همنشینی شمسه‌ها و چند ظلعی‌های سازگار و بی‌هیچ رخنه را می‌توان مثالی از طرح شگفت آسمانها دانست که مخلوق حکمت الهی است. تمامی حقوق مادر و معنوی این وبسایت متعلق به گروه طراحی معماری آرچی لرن میباشد و استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است. این است که محراب معنایی نمادین دارد و پیدایی آن با هدف یادآوری حضور پیامبر به عنوان اولین امام مسلمین است . در این دوره طیف گسترده ای از رنگهای مختلف ازجمله لاجوردی ،فیروزه ای ،زرد ، سفید ، سیاه ، قرمز، سبز قهوه ای و بادمجانی دیده می شوند از میان این رنگها لاجوردی ، فیروزه ای وزرد جایگاه خاصی پیدا می کندند.

مجموعه مسجد سلیمانیه ، استانبول

این راه ارتباطی مهم از غرب به شهرهای مذهبی نجف و کربلا و از شرق به حرم حضرت رضا(ع) در مشهد متصل می شده است. همچنین در زمان صفوی برای رفاه حال زائران، کاروانسراهایی در این مسیر بنا شده که در حال حاضر بقایای پنجاه کاروانسرا باقی است. در محاسبه نیارش بناها و در تزئین آن‌ها، در خوشنویسی و کتابت و حتی در زمینه نگارگری و موسیقی نیز مسئله هندسه مطرح است. در احداث بنا، ابتدا پیش از هر چیز به پیمون بنا که در غرب به آن مدول گویند، توجه داشته‌اند.

گنبد سنگ

هر نقشی نکته‌ای را بیان کرده و گوشه‌ای از معرفت الهی را نشان می‌دهد. چنانچه به دقت نگاه شود، کاربرد انواع خطوط، انواع اسلیمی و نقوش آن‌ها، همگی با استفاده از علم هندسه بوده و از آن نشأت می‌گیرد. به جرئت می‌توان گفت هنر اسلامی‌ای نداریم که در آن از هندسه استفاده نشده باشد.

طرح های آنها نشان دهنده اعتقادات و اخلاق مسلمانان است و تاریخ پرمایه ملت ها را در خاورمیانه نمایش میدهد. برای نمونه در کشور ایران، دلیل ایجاد معماری اسلامی، ایرانی شده است که در گونه خود بسیار بی نظیر است. آویزها سازه های مخروطی هستند که اجازه می دهند یک پایه مدور برای گنبد گرد یا بیضوی روی یک چهارگوش قرار گیرد. در معماری اسلامی ، آویزها اغلب با کاشی یا مقرنس ، مثل نوعی دکور مجسمه سازی تزئین می شوند.